Als er één presentatieprogramma veel gebruikt wordt, dan is het wel PowerPoint. Jij hebt waarschijnlijk net als ik al te vaak saaie presentaties bijgewoond. Volgens mij wordt het nu dan ook echt tijd voor sprankelende presentaties waar zowel het publiek én de spreker blij van worden. Hoe je dat kunt doen met behulp van PowerPoint? Daar interview ik wereldwijd experts over, die net als ik een einde willen maken aan het tijdperk “Death by PowerPoint”.
Voor dit blog heb ik John B. Molidor geïnterviewd. Hij is breinwetenschapper en is daarnaast de president van de National Speakers Association (www.nsaspeaker.org), de beroepsvereniging voor sprekers in de Verenigde Staten. Negen jaar geleden heb ik hem in San Diego voor het eerst zien spreken. Nadat ik hem afgelopen zomer in Ulm weer tegenkwam, was het voor mij helemaal duidelijk. John wilde ik interviewen over hoe je dia’s breinvriendelijk kunt maken voor een helder verhaal met impact. Wat mij in Ulm opviel, was dat zijn dia’s er totaal anders uitzagen dan destijds in San Diego en ik wilde graag weten wat de reden was voor deze verandering.
Wat is de basis van breinvriendelijke PowerPointdia’s?
Toen ik John voor het eerst zag presenteren, gebruikte John standaard een zwarte achtergrond met daarop een afbeelding. Tegenwoordig is zijn achtergrond licht van kleur. Ik was benieuwd of die omslag te maken had met de werking van ons brein.
John geeft aan dat dit inderdaad het geval is. Uit onderzoek naar kleurenblindheid is naar voren gekomen dat het beter is om een witte of een lichte ondergrond te gebruiken in plaats van zwart. En om daarnaast te kiezen voor een effen achtergrond. Volgens John is je brein dan geen tijd kwijt met het ontdekken of het gaat om de achtergrond, of juist om de tekst of de afbeelding die erop staat. Dit is volgens hem de basis van een breinvriendelijke dia. Ook legt hij uit hoe hij zijn dia’s opbouwt. Als je een afbeelding combineert met tekst, zorg dan dat de afbeelding links op de dia staat en de tekst rechts. Waarom dat beter is? Je brein, dus ook het brein van het publiek, bestaat uit twee hersenhelften. Je zult beide hersenhelften moeten aanspreken. Je linkerhersenhelft is onder andere verbonden met woorden. Onze Je rechterhelft is meer gericht op afbeeldingen. Omdat de hersenen je lichaam kruiselings besturen, moet de tekst aan de rechterkant op de dia en de afbeelding aan de linkerkant.
Waar moet je op letten als je afbeeldingen gebruikt?
Een foto kan je presentatie veel goed doen. Toch kan een afbeelding die niet aansluit bij je doelgroep ervoor zorgen dat het publiek zich juist niet aangesproken voelt.
John geeft aan dat hij daar heel bewust mee omgaat. Cliparts bijvoorbeeld worden door de generatie van nu al snel als kinderachtig gezien. Als hij een presentatie voorbereidt, gaat hij op zoek naar een afbeelding die of juist de emotie weergeeft of zijn gedachte verduidelijkt. Om goed aan te sluiten bij zijn doelgroep, gebruikt hij de zoekfunctie op de websites met stockfoto’s. Dit zijn foto’s die een fotograaf verkoopt en door meerdere partijen kunnen worden aangekocht. In de zoekfunctie geeft hij bijvoorbeeld aan of hij een man of een vrouw zoekt. Verder vult hij de leeftijdscategorie in. Zo kan hij die foto vinden die hij nodig heeft voor zijn presentatie. Verder let hij erop of de foto genoeg pixels heeft. Over het algemeen vergroot hij de afbeeldingen totdat ze diavullend zijn.
Hoe maak je een tekst breinvriendelijk?
We kennen allemaal wel de PowerPointpresentaties vol tekst. Luisteren en lezen, dat gaat echter niet tegelijkertijd. Ons brein kan dat niet aan. Waar moet tekst dan aan voldoen om wel breinvriendelijk te zijn?
John geeft aan dat hij weinig woorden op een dia zet. Hij geeft die woorden schaduw, zodat ze loskomen van de achtergrond. Voor het brein is het dan meteen duidelijk dat het gaat om de woorden. Het verwerken van de informatie zal dan sneller gaan. Als hij een portret toevoegt naast de tekst, zorgt hij ervoor dat de ogen gericht zijn op de woorden en dus niet van de tekst wegkijkt. De ogen van het publiek zullen kijken naar datgene waarnaar de persoon op de foto kijkt. Het zijn kleine aandachtspunten die toch een groot verschil kunnen maken.
Is het beter om geen PowerPoint te gebruiken als je presenteert?
Zo af en toe kom ik sprekers tegen die bewust geen presentatieprogramma inzetten zoals PowerPoint. Ik ben heel benieuwd hoe John daar als breinwetenschapper tegenaan kijkt.
John geeft aan dat hij steeds meer de voorkeur eraan geeft om juist wel een presentatieprogramma zoals PowerPoint in te zetten. Onze toehoorders worden visueler. De verwerking van visuele informatie is ongelofelijk snel. Uiteindelijk gaat het erom dat je het hele brein aanspreekt.
Kortom, ontwerp je dia’s doelgericht. Bedenk bij elke dia hoe je ervoor kunt zorgen dat het brein van jouw publiek de informatie snel en makkelijk kan verwerken. Jouw boodschap zal dan veel beter binnenkomen bij het jouw publiek.
Wil je spreken met meer resultaat? Frowa Schuitemaker is expert in impactvol presenteren met behulp van PowerPoint. Zij is de ontwikkelaar van het concept PowerPoint Intelligentie. Verhoog jouw PowerPoint Quotiënt en spreek met meer effect.