Als er één presentatieprogramma veel gebruikt wordt, dan is het wel PowerPoint. Jij hebt waarschijnlijk net als ik al te vaak saaie presentaties bijgewoond. Volgens mij wordt het nu dan ook echt tijd voor sprankelende presentaties waar zowel het publiek én de spreker blij van worden. Hoe je dat kunt doen met behulp van PowerPoint? Daar interview ik wereldwijd experts over, die net als ik een einde willen maken aan het tijdperk “Death by PowerPoint”.
Dit keer laat ik Eamonn O’Brien aan het woord. Letterlijk, want in dit blog heb ik fragmenten toegevoegd van ons interview. Eamonn is een rasechte verhalen verteller. Hij helpt mensen om memorabel te spreken. En nog specifieker, hij is een expert in hoe je door verhalen elk idee voor je publiek interessanter kunt maken. Hij is schrijver van een echte Amazon Bestseller: How to make Powerful Speeches en de oprichter van de Reluctant Speakers Club.
De kans is groot dat je eerder de tip gehoord hebt om verhalen in te zetten als je spreekt. Ik vond het in ieder geval een mooie vraag om ons interview mee te starten.
Waarom zijn verhalen belangrijk als je spreekt?
Eamonn geeft aan dat verhalen vertellen de belangrijkste tool is om jouw publiek te betrekken bij jouw boodschap. Bekijk de video hieronder om Eamonn te horen spreken over waarom het ook voor jou handig is om verhalen te vertellen als je een idee wilt delen.
Storytelling is een krachtige combinatie van educatie en entertainment. Het vertellen van een verhaal geeft rust in jouw presentatie waardoor er ruimte is voor reflectie. Hierdoor zal jouw publiek jouw boodschap beter kunnen onthouden en bereik je meer als je spreekt.
Wat voegt PowerPoint toe aan storytelling?
Als je een goede verhalenverteller bent zoals Eamonn, dan heb je eigenlijk geen PowerPoint nodig. Dat neemt niet weg dat het een goede aanvulling kan zijn, als je het verhaal ook echt kunt laten zien. Eamonn geeft daar een mooi voorbeeld van als ik hem vraag welke afbeeldingen hij gebruikt als hij een verhaal vertelt. Hij toont mij een foto van een verkoopster in een winkel met kleding. Zij is de hoofdpersoon in een van zijn verhalen. Juist doordat het publiek niet alleen over een persoon iets hoort, maar ook de hoofdpersoon kan zien in de situatie waarin alles zich afspeelt, geeft een grote meerwaarde. Jouw publiek wordt op deze manier echt het verhaal ingetrokken. Dit lukt alleen als je foto’s inzet, die betekenis geven aan jouw verhaal.
Waar kan je goede foto’s vinden?
Goede afbeeldingen zijn ongelofelijk krachtig. Maar dan is het wel de kunst om goede afbeeldingen te kunnen vinden. Eamonn raadt aan om vooral eigen foto’s te maken. Kijk om je heen als je op pad gaat en maak die foto’s waarvan je denkt dat die je ooit nog eens van pas kunnen komen. Maak je iets bijzonders mee, vergeet dan niet om een foto te maken. Gebruik je later de gebeurtenis als een verhaal in jouw presentatie, dan heb je de foto om als illustratie te laten zien. Het publiek kan dan als het ware in jouw schoenen stappen. Dit zal de connectie met het verhaal en met jou als spreker op een eenvoudige wijze versterken. De standaard stockfoto’s die je kunt downloaden, missen vaak dit effect. Eamonn raadt dan ook af om deze foto’s te gebruiken. Wil je de suggestie van Eamonn zien voor een foto bij een verhaal van mij? Bekijk deze video:
Eamonn gebruikt als hij spreekt maximaal 7-9 afbeeldingen. Als je jouw toehoorders teveel ideeën geeft, zullen ze dat niet kunnen onthouden.
Waar moeten teksten aan voldoen?
Naast afbeeldingen kan je ook tekst toevoegen aan jouw dia. Over het gebruik van teksten wordt nogal wisselend gedacht. Ik ben daarom heel benieuwd hoe Eamonn daar tegen aan kijkt. Hij vertelt dat woorden op een dia de aandacht van jouw publiek naar zich toe zullen trekken als een mot naar het licht. Dit gebeurt vooral als je veel woorden gebruikt. Jouw toehoorders zullen meteen gaan lezen en zullen toch niet in staat zijn om alles te kunnen onthouden. Juist niet! Als er weer een nieuwe dia komt, kan je ervan uitgaan dat 99% van de informatie de voorgaande dia vol met opsommingen al weer vergeten is. Gebruik weinig woorden en gebruik een actieve toon in de formulering. Een tekst als ‘Ga op zoek naar goede afbeeldingen’ zet jouw publiek beter tot actie aan dan ‘Goede afbeeldingen zijn belangrijk.’ Proef het verschil.
We kunnen dus makkelijker een verhaal onthouden dan feiten en details. De manier waarop we iets herinneren is visueel, omdat we in ons langetermijngeheugen geen woorden hebben, maar afbeeldingen. Dit is de reden dat wanneer je iets ook ziet in plaats van alleen maar hoort, je het sneller kan verbinden met datgene wat je al weet. Dit alles maakt de combinatie van Storytelling en het gebruiken van PowerPoint zo de moeite waard.
Wil je spreken met meer resultaat? Frowa Schuitemaker is expert in impactvol presenteren met behulp van PowerPoint. Zij is de ontwikkelaar van het concept PowerPoint Intelligentie. Verhoog jouw PowerPoint Quotiënt en spreek met meer effect.