Een presentatie geef je niet voor niets. Je wilt wat bereiken. Hoe beter je dat lukt, hoe groter het rendement van jouw presentatie is. Of het nu gaat over het krijgen van nieuwe opdrachten, het overtuigen van een investeerder of in welke mate het delen van jouw expertise in één keer is gelukt.
Is jouw presentatie wat minder succesvol, dan is de opbrengst lager en dan zou je er een rekensom op los kunnen laten over welke kosten je hebt om dit weer te compenseren.
Dave Paradi van “Think Outside the Slide” heeft een handig rekenmodel bedacht waarmee je als bedrijf kunt berekenen hoeveel het je kost als een matige presentatie extra tijd kost om het werk voor een deel weer opnieuw te doen.
Het berekenen van de kosten van een matige presentatie
De kosten van matige presentaties zijn:
aantal presentaties per week X 52 X % matige presentaties X benodigde extra werk X uurloon.
Of je dit nu cijfermatig wilt bekijken of niet, het doet ertoe of je met jouw presentatie bereikt wat je wilt. Lang niet altijd is dat bij elke presentatie het geval.
Volgens de inschattingen van Microsoft worden er meer dan 30 miljoen PowerPointpresentaties gemaakt per dag. Dave heeft op basis van deze inschatting berekend dat we elke dag 252 miljoen dollar verspillen, doordat er nog steeds matige presentaties gegeven worden, juist in het bedrijfsleven. En dan berekent hij het in mijn ogen soepel. Hij gaat ervan uit dat er bij een bedrijfspresentatie 4 mensen aanwezig zijn, dat de presentatie een half uur duurt en dat daarvan alleen ¼ van de tijd de presentatie slecht is.
Ik vind het fantastisch hoe Dave op deze manier de kosten van matige presentaties zichtbaar heeft gemaakt. Toch denk ik dat juist de kosten van op een niet professionele manier inzetten van een presentatieprogramma zoals PowerPoint, nog een stuk hoger zijn. Als ik bedenk hoeveel standaard saaie presentaties we nog meemaken, naast de succesvolle presentaties die ik gelukkig steeds meer om mij heen zie plaatsvinden.
Wat levert het jou op?
Ik nodig je uit om eens na te denken over hoe jij bewust de kans vergroot dat jij bereikt met jouw presentaties wat je graag wilt. Wat levert dit jou op aan tijd en geld, maar ook wat levert dit op voor de toehoorders die bij jouw presentatie aanwezig zijn? Hoe zou het zijn als zij maanden later naar je toekomen en je vertellen dat ze nog steeds weten waarover je gesproken hebt en dat ze daar zoveel aan hebben gehad? Maar, daarover gaat mijn volgende blog. Tot snel!
Frowa Schuitemaker van Powerful Presentations is van huis uit onderwijskundige. Ze heeft samen met haar dochter Charlotte het boek PowerPoint Intelligentie geschreven (Powerful Presentations als Engelstalige uitgave) en het bijpassend kaartspel gemaakt. Ze is jarenlang voorzitter geweest van de Nederlandse beroepsvereniging voor professionele sprekers PSA NL en medeoprichter van VSAI, Virtual Speakers Association International.