Heb je ooit bedacht wat een verhaal voor je kan doen tijdens jouw presentatie? Door het vertellen van een verhaal, stop je met uitleggen en geef je jouw toehoorders de ruimte om mee te beleven wat je bedoelt.

Een goed gekozen verhaal geeft betekenis aan de informatie die je deelt en geeft exact weer hoe jij tegen het onderwerp waarover je spreekt, aankijkt. Daarnaast zullen jouw toehoorders jouw boodschap niet zo snel vergeten als je ze emotioneel raakt. Zo zijn er genoeg redenen te bedenken om actief verhalen te verzamelen. Ben je het hiermee eens?

 

Verzamel eigen verhalen

Eigen verhalen zijn het meest interessant voor jouw toehoorders. Als je jouw relevante belevenissen deelt, creëert dit al snel een gevoel van verbondenheid. Vooral als je toehoorders het idee hebben dat jij hen echt deelgenoot maakt van wat jij hebt ervaren.

Schrijf het op als je iets meemaakt waarvan je denkt; dat zou wel eens bruikbaar kunnen zijn. Noteer wanneer en waar de gebeurtenis plaatsvond. Beschrijf wat er gebeurde en wie er bij aanwezig was. En wees vooral gedetailleerd in de omschrijving van wat de gebeurtenis met jou deed. Wat zorgde ervoor dat je dacht; ja, dit verhaal moet ik onthouden?  Als je vanuit eigen ervaring spreekt, nodigt dit al snel uit tot het idee dat jij de moeite waard bent om naar te luisteren. Dat neemt niet weg dat je ook verhalen van anderen kunt inzetten.

 

Verzamel verhalen van anderen 

Ga op zoek naar verhalen. Wees nieuwsgierig en stel vragen. Het werkt heel krachtig als je verhalen verzamelt in een organisatie waar je jouw presentatie voor geeft. Door die verhalen te vertellen, laat je zien dat er bij jou absoluut geen sprake is van een standaard presentatie. Dan heb je al snel een streepje voor en wordt het makkelijker om jouw presentatie te geven.

Zoek bestaande verhalen 

Je kunt ook een bestaand verhaal inzetten. Wij doen dat niet vaak. Toch hebben we in ons boek PowerPoint Intelligentie het verhaal van Garr Reynolds opgenomen over een visser die zijn eigen vis gaat verkopen. Wij vinden dit een krachtig en illustratief verhaal over hoe je op zoek kunt gaan naar de essentie van je boodschap. Natuurlijk hebben we duidelijk aangegeven waar het verhaal vandaan komt.

Wel loop je met het inzetten van een bestaand verhaal het risico dat jouw toehoorders het verhaal al kennen en dan afhaken. Vertel je een bekend bestaand verhaal, maak dan in ieder geval duidelijk waarom je juist voor dit verhaal gekozen hebt. Je zult niet de eerste zijn die het overkomt dat tijdens de presentatie voor je iemand anders met eenzelfde verhaal komt opdraven.

Ik heb het meegemaakt dat tijdens een congres drie verschillende sprekers gekozen hadden voor eenzelfde verhaal. Dat ging over het maken van het  verschil door het teruggooien van zeesterren in het water. Op zich een inspirerend verhaal. Maar ja, drie keer! Gelukkig waren het ervaren sprekers die ieder een eigen draai konden geven aan deze situatie tot groot vermaak van het publiek.

Tot de volgende keer! Dan kan je lezen waarom het toch een goed idee is om een dia bij een verhaal te laten zien.

Ben je nog geen lid van de ik-geef-presentaties community op Facebook en wil je wel op de hoogte blijven van de nieuwste tips & trics op het gebied van (online) presenteren? Meld je dan hier aan.

Frowa Schuitemaker van Powerful Presentations is van huis uit onderwijskundige. Ze heeft samen met haar dochter Charlotte het boek PowerPoint Intelligentie geschreven (Powerful Presentations als Engelstalige uitgave) en het bijpassend kaartspel gemaakt. Ze is jarenlang voorzitter geweest van de Nederlandse beroepsvereniging voor professionele sprekers PSA NL en medeoprichter van VSAI, Virtual Speakers Association International.