Heb je ooit bedacht dat jouw hand-out business kan opleveren?

Het kan. Als je een goede presentatie geeft én op de meest handige manier jouw hand-out inzet.

 

Jouw hand-out als visitekaartje

Net zoals jouw dia’s iets vertellen over jouw professionaliteit, is dat ook het geval met jouw hand-out. Waartoe nodigt jouw hand-out uit? Om te bewaren; omdat de informatie de moeite waard is om onder handbereik te houden? Of is het de standaard uitdraai van jouw dia’s met of zonder ruimte om aantekeningen te maken?

 

Slechte PowerPoint of slechte hand-out

Veel organisaties vragen om de PowerPoint van de presentator, zodat ze die achteraf aan de deelnemers als hand-out kunnen uitreiken. Elke keer als ik die vraag krijg, is mijn antwoord: “absoluut niet”. Op het moment dat mijn dia’s een informatieve hand-out zouden opleveren, weet ik één ding zeker, dan is mijn PowerPoint ronduit slecht. Of, als ik wel een goede PowerPoint zou hebben, dan is de hand-out niet echt informatief te noemen en vooral geschikt voor de papierbak.

 

Maar wat dan wel?

Zie jouw dia’s die je laat zien tijdens jouw presentatie en jouw hand-out als 2 totaal verschillende bronnen van informatie. Elke bron heeft een ander doel.

De dia’s ondersteunen datgene wat jij vertelt. De hand-out moet ook los van jouw aanwezigheid voldoende informatief zijn.

 

En dan nu over het geld verdienen

Toen ik een presentatie bijwoonde van Ruby Newell-Legner, voormalig president van de National Speakers Association in de Verenigde Staten, vond ik haar aanpak met betrekking tot het uitreiken van haar hand-outs een eyeopener. Tijdens haar presentatie heeft ze het er regelmatig over hoeveel aanvullende informatie zij deelt in haar hand-out die ze aan het einde van haar presentatie uitreikt. Als deelnemer krijg je zo steeds meer het idee dat die informatie van onschatbare waarde is. En inderdaad, het was waardevolle hand-out. Maar ik kreeg het alleen mee als ik mijn visitekaartje inleverde.

Achteraf contact kunnen onderhouden met de deelnemers is van grote waarde voor je bedrijf. Je kunt hier allerlei varianten voor bedenken. Vergeet in ieder geval niet om duidelijk je contact informatie in jouw hand-out te zetten.

In mijn volgende blog deel ik meer informatie over het inzetten van een hand-out. Welke mogelijkheden zijn er? Wanneer deel je ze uit?

Tot de volgende keer!

 

Ben je nog geen lid van de ik-geef-presentaties community op Facebook en wil je wel op de hoogte blijven van de nieuwste tips & trics op het gebied van (online) presenteren? Meld je dan hier aan.

Frowa Schuitemaker van Powerful Presentations is van huis uit onderwijskundige. Ze heeft samen met haar dochter Charlotte het boek PowerPoint Intelligentie geschreven (Powerful Presentations als Engelstalige uitgave) en het bijpassend kaartspel gemaakt. Ze is jarenlang voorzitter geweest van de Nederlandse beroepsvereniging voor professionele sprekers PSA NL en medeoprichter van VSAI, Virtual Speakers Association International.